ID-desks
De Koninklijke Marechaussee beschikt over gespecialiseerde ID-desks voor onderzoek naar de echtheid van documenten. Deze desks, onderdeel van het Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten (ECID), ondersteunen partners in de veiligheidsketen. Op deze pagina leest u wat de ID-desks voor u kunnen betekenen en hoe u onze hulp kunt inschakelen.
Voor wie is deze informatie bedoeld?
De informatie op deze pagina is specifiek gericht op partners in de veiligheidsketen. Werkt u voor een organisatie als de Nationale Politie, IND, een gemeente of een andere overheidsinstantie en heeft u ondersteuning nodig bij een identiteits- of documentvraagstuk? Dan vindt u hier de benodigde informatie.
Wat de ID-desks voor u kunnen betekenen
De kern van ons werk is technisch documentonderzoek. Onze experts onderzoeken de echtheid van allerlei waardedocumenten, zoals paspoorten, identiteitskaarten, verblijfsdocumenten en bankbiljetten. Dit geldt voor zowel fysieke documenten als kopieën. Daarnaast voeren we deskundig gezichtsvergelijkend onderzoek uit om iemands identiteit te verifiëren. Wanneer we een vervalsing vaststellen, bieden we juridische ondersteuning door een technisch proces-verbaal op te stellen ter ondersteuning van het opsporingsproces.
Onze hulp gaat echter verder dan alleen onderzoek. We investeren ook in preventie door middel van kennis en training. We bieden diverse cursussen aan, van de basisopleiding (DOC 1) tot expertniveau (DOC 3). Ook geven we awarenesstrainingen op locatie, bijvoorbeeld bij gemeenten, om de kennis en de bewustwording over documentfraude bij onze partners te vergroten.
Hoe u onze hulp aanvraagt
Wanneer u twijfelt aan de echtheid van een document, volg dan de onderstaande stappen:
1. Intern overleg
Bespreek uw twijfel eerst met een directe collega of leidinggevende, buiten aanwezigheid van de documenthouder. Onderzoek het document samen grondig.
2. Contact met de ID-desk
Blijft de twijfel bestaan? Neem dan rechtstreeks contact op met de dichtstbijzijnde ID-desk. Door ons duidelijke foto's van het document te e-mailen en daarna te bellen, kunnen onze experts direct meekijken en vaak al snel een eerste oordeel geven.
3. Inschakelen van de politie
Is de twijfel gegrond en vermoedt u een strafbaar feit, schakel dan de politie in. De politie zorgt, indien nodig, voor de verdere afhandeling met de ID-desk voor het opmaken van een proces-verbaal.
Contactgegevens en openingstijden
Tijdens kantoortijden (werkdagen 08:00 - 17:00 uur)
Voor onderzoek, advies en een eerste beoordeling kunt u terecht bij een van de vier regionale ID-desks.
ID-desk Eindhoven
Bezoekadres: Luchthavenweg 63, 5657 EA, Eindhoven
Telefoon: 088 - 953 15 55
E-mail: KMar.iddesk.eindhoven@mindef.nl
ID-desk Rotterdam
Bezoekadres: Brandenburgbaan 6, 3045 AK, Rotterdam
Telefoon: 088 - 953 13 90
E-mail: KMar.iddesk.rotterdam@mindef.nl
ID-desk Schiphol
Bezoekadres: Sloterweg 400, 1171 VK, Badhoevedorp
Telefoon: 088 - 953 16 44
E-mail: KMar.iddesk.schiphol@mindef.nl
ID-desk Zwolle
Bezoekadres: Boerendanserdijk 51, 8024 AE, Zwolle
Telefoon: 088 - 951 30 10
E-mail: KMar.iddesk.zwolle@mindef.nl
Buiten kantoortijden
Voor spoedeisende zaken buiten kantoortijden worden de werkzaamheden overgenomen door de Falsificaten Schiphol Desk (FSD).
Bereikbaar: Maandag t/m vrijdag: 17:00 - 22:00 uur. Weekend: 06:00 - 22:00 uur
Telefoon: 088 - 953 11 55
E-mail: kmar.falsidesk@mindef.nl